CARTA ALS DIRECTIUS DE TV3 (bilingüe)


Manifestació de SOMATEMPS davant de TV3
Manifestació de SOMATEMPS davant de TV3

SOMATEMPS

Carta a los directivos de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA)

y al Gobierno de la Generalitat de Cataluña.

 

“TV3 ha de ser la nostra, la de tots els catalans, no la vostra

La Asociación Somatemps, en pleno proceso fundacional, es parte de la sociedad civil preocupada por el futuro de Cataluña. Deseosos de presentar una “catalanidad integradora” frente a las posiciones excluyentes y separadoras.

EXPONE:

Su gran preocupación por la situación de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Entre todos los entes públicos dedicados a los medios de comunicación, el catalán es posiblemente uno de los que gozan de un menor índice de imparcialidad. Un medio “público” debe atender a todos los aspectos plurales de la vida social de una comunidad y no dedicarse al adoctrinamiento ideológico. También, como ciudadanos catalanes estamos preocupados del desorbitado presupuesto, las constantes manipulaciones históricas e, incluso, del uso de menores de edad como parte del aparato propagandístico al servicio de una ideología, en que se ha convertido este medio público. Por ello, denunciamos:

 

Una televisión bajo sospecha: manipulación constante

El viernes 3 de enero de 2014, el diario estadounidense The Wall Street Journal dedicaba un artículo a TV3, titulado What’s on Catalan TV? Separatists; (¿Qué hay en la tele catalana? Separatistas). Entre otras frases significativas de este artículo, firmado por David Román, se puede leer: “si eres una prostituta o un delincuente en alguno de los programas de TV-3, lo más probable es que hables castellano”, y añade que cualquier observador habitual se habrá dado cuenta del “decisivo giro (de la cadena) en favor de la independencia de Catalunya”. A modo de ejemplo, el periodista relata que en el documental Hola, Europa!, se presentan a “31 personalidades catalanas [que] expresaban su apoyo a la independencia (…) pero no hubo ni una crítica a las posturas proindependentistas”. En este significativo artículo del diario norteamericano, se recogen las declaraciones Alfons Quintá, el que fuera director de la cadena durante los ochenta, quien afirma: “A veces TV3 es peor que la antigua televisión soviética” … “Veo Cubavisión y no es peor que TV3”. No tenemos miedo a afirmar que la Televisión pública de Cataluña se ha convertido en un centro adoctrinador sin parangón en toda la Europa democrática. Es impensable que país democrático, con instituciones sólidas, pudiera permitir los sesgos ideológicos de una televisión pública. La periodista y escritora Anna Grau explicaba recientemente en un artículo publicado en el digital Crónica global denunciaba que para asistir a una tertulia primero era “adoctrinada” con lo que debía decir. Más explícitamente: “Primer tema: ‘España nos roba’. Segundo tema: ‘La independencia, más cerca que nunca’. Tercero: ‘El catalán, lengua perseguida'”.

El CAC y las listas negras: una señal de totalitarismo

El Comité Audiovisual de Cataluña (CAC), un organismo encargado de velar por la teórica independencia de la televisión pública catalana, se ha convertido en el principal instrumento de control ideológico y arrinconamiento de periodistas y medios disidentes.

Ejemplo de ello un extenso informe elaborado en el Consejo Audiovisual de Cataluña (CAC), en 2013 donde se elaboraba y denunciaba una lista de periodistas disconformes con el nacionalismo. En dichas lista se incluían hasta tertulianos. Nada más iniciarse el 2014, el portavoz de la Generalidad, Francesc Homs, ha vuelto a presentar una “lista negra” de periodistas no nacionalistas. Homs ha dejado claro al presentar el informe que el objetivo de la Generalidad es impedir que ciertas cadenas sigan emitiendo en Cataluña. Ya durante los gobiernos de Jordi Pujol saltaron varios escándalos debido a la obsesión del ex Presidente por confeccionar listas de periodistas afectos y desafectos.

Información partidista, parcializada y dirigida: la arbitrariedad consumada

Son muchos los estudios y artículos de prensa que constantemente denuncian la parcialidad de la televisión pública catalana. Por ejemplo, en 2013, TV3 dedicó 7,5 horas al caso Bárcenas; 59 minutos al caso Palau o 45 minutos al caso de las ITV que implica a Oriol Pujol. La parcialidad no sólo se muestra en la elección del tiempo dedicado a las noticias, sino, sobre todo, al lenguaje usado. Joan Ferran, político socialista, en su momento calificó a TV3 como una “costra nacionalista” orientada desde sus orígenes a la “construcción nacional”. Cualquier televidente atento puede comprobar cómo el Cuerpo Nacional de Policía (la Policía Nacional) se convierte en la Policía Española, el resto de España es “España” o “Estado español” (como ente diferenciado), o los diarios editados fuera de Cataluña son diarios españoles, cuando los mapas del tiempo se convierten en mapas identitarios, reflejando comunidades lingüísticas (los mal llamados Países Catalanes). Los programas informativos y las tertulias se convierten en programas meramente autorreferenciales o los reportajes son mera propaganda. La mayoría de catalanes que sólo ven TV3, viven en un imaginario irreal. Mantener este imaginario colectivo es francamente costoso.

Costes desproporcionados: un aparato de propaganda

El sueldo de los trabajadores de la administración y servicios de la Televisión catalana está por encima del que obtiene este personal en otros entes públicos. Una secretaria de TV3, por ejemplo, gana 33.152 euros brutos anuales, una telefonista de la televisión pública, gana 29.707 euros anuales o un chofer, 39.937 euros. Un reportero cobra 53.184, un redactor, 46.913 y un documentalista, 40.375. Estos sueldos son muy superiores a la media. Pero todo ello queda en nada si comparamos con los sueldos de los ejecutivos. En 2008, la entonces directora de TV3, Mònica Terribas, recibió unos emolumentos a cargo del contribuyente de 208.999,96 euros. Y la directora general de la CCMA, un cargo ya desaparecido pero que entonces ocupaba Rosa Cullell, percibió un salario de 250.000 euros. El actual director de TV3 cobró el años pasado un 23% más que el del presidente de la Generalidad, y un 127,2% más que el del presidente del Gobierno, Mariano Rajoy. Los directivos de la CCMA, de TV3 y de Catalunya Ràdio se repartieron el año pasado un total de 1.098.071 euros.

Un monstruo mediático: el estado dentro del Estado

La CCMA ha sido definida como un “Estado dentro del estado”. A pesar de los últimos recortes, la Corporación llegó a tener 2.600 trabajadores. Con la crisis ha quedado en 2.100. Este dato es significativo si se compara con los aproximadamente 1.000 empleados que tienen Tele5 o Antena 3. Para mantener este monstruo mediático, la Televisión pública catalana recibe anualmente casi 300 millones de euros, comparables a la cantidad que recibe la televisión pública española. Entre todos los entes autonómicos la CCMA es la corporación que más canales: un canal generalista (TV-3), un segundo canal (Canal33-Club Super3) otro exclusivo de noticias (3/24) y un cuarto dedicado al deporte (Esport3). En radio, mantiene también una emisora generalista (Catalunya Ràdio), otra de noticias (Catalunya Informació) y una tercera de música clásica (Catalunya Música). Y eso que ha eliminado y fusionado canales y emisoras. A pesar del coste brutal para los catalanes, los programas más vistos son aquellos que elaboran las productoras externas.

Manipulación de la imagen de menores de edad

Todos estos datos, escandalosos de por sí, se quedan pequeños si atendemos al adoctrinamiento constante de menores de edad. Igualmente grave es el uso de niños en las labores propagandísticas. El Info K, el canal infantil de TV3, dedicó un reportaje a los niños presentes en la Vía Catalana. “Seguro que todos los que fuisteis lo recordareis mucho tiempo”, se oye en voz en off. El reportaje muestra una familia de La Segarra, que se desplazan a la costa para participar en la vía. En el reportaje, varios niños dan su opinión sobre la cadena: “venimos a hacer la cadena por la independencia. A reclamar que nos dejen ser independientes”; una niña de 12 años argumenta su participación: “porque soy independentista y quiero que Cataluña sea un país libre”. Otra, de 13 años, dice: “vengo a luchar por tener la independencia aquí en Cataluña (…) Si lo queremos tantos catalanes, al final España se rendirá y podremos tener la independencia”, añade en este sentido. Finalmente, la Anna de 12 años recuerda que “en 1714 dejamos de ser independientes”. Los ejemplos son infinitos al igual que escandalosos.

POR TODO ELLO:

La parte de la sociedad civil catalana que representamos, queremos denunciar públicamente a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) por su incompetencia, falta de objetividad, adoctrinamiento antidemocrático, manipulación de sentimientos y de la imagen de menores, puesto todo ello al servicio de una ideología que no comparte buena parte de la sociedad catalana.

Somatemps dice no a este modelo de medios audiovisuales públicos y exige responsabilidades políticas a los responsables del CCMA y al Gobierno de la Generalitat de Cataluña. Creemos en una televisión pública, pero al servicio de toda la comunidad catalana. Queremos que TV3 sea realmente la “nostra”, y no exclusivamente la “vostra”; ha de ser la de “tots”.

 * * *

SOMATEMPS

Carta als directius de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ( CCMA )

i al Govern de la Generalitat de Catalunya .

“TV3 ha de ser la nostra, la de tots el catalans, no la vostra

 

L’Associació Somatemps , en ple procés fundacional , és part de la societat civil preocupada pel futur de Catalunya . Desitjosos de presentar una ” catalanitat integradora ” davant les posicions excloents i separadores .

EXPOSA:

La seva gran preocupació per la situació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Entre tots els ens públics dedicats als mitjans de comunicació, el català és possiblement un dels que gaudeixen d’un menor índex d’imparcialitat. Un mitjà “públic” ha d’atendre a tots els aspectes plurals de la vida social d’una comunitat i no dedicar-se al adoctrinament ideològic. També, com a ciutadans catalans, estem preocupats del desorbitat pressupost, les constants manipulacions històriques i, fins i tot, de l’ús de menors d’edat com a part de l’aparell propagandístic al servei d’una ideologia, en què s’ha convertit aquest mitjà públic. Per això, denunciem:

Una televisió sota sospita: manipulació constant.

El divendres 3 de gener de 2014, el diari nord-americà The Wall Street Journal dedicava un article a TV3 , titulat What ‘s en Català TV ? Separatists ; (Què hi ha a la televisió catalana? Separatistes). Entre altres frases significatives d’aquest article, signat per David Romá , es pot llegir: “si ets una prostituta o un delinqüent en algun dels programes de TV -3, el més probable és que parlis castellà”, i afegeix que qualsevol observador habitual s’haurà adonat del ” decisiu gir (de la cadena) a favor de la independència de Catalunya”. A tall d’exemple, el periodista relata que al documental Hola, Europa!, Es presenten a “31 personalitats catalanes [que] expressaven el seu suport a la independència (…) però no hi va haver ni una crítica a les postures proindependentistas”. En aquest significatiu article del diari nord-americà, es recullen les declaracions Alfons Quintà, el que va ser director de la cadena durant els vuitanta, que afirma: “De vegades TV3 és pitjor que l’antiga televisió soviètica” … “Veig Cubavisión i no és pitjor que TV3”. No tenim por a afirmar que la Televisió pública de Catalunya s’ha convertit en un centre adoctrinador sense parangó en tota l’Europa democràtica. És impensable que país democràtic, amb institucions sòlides, pogués permetre els biaixos ideològics d’una televisió pública. La periodista i escriptora Anna Grau explicava recentment en un article publicat al digital Crònica global denunciava que per assistir a una tertúlia primer era “adoctrinada” amb el que havia de dir. Més explícitament: “Primer tema: ‘Espanya ens roba’. Segon tema: ‘La independència, més a prop que mai´. Tercer: ‘El català, llengua perseguida'”.

El CAC i les llistes negres: un senyal de totalitarisme

El Comitè Audiovisual de Catalunya (CAC), un organisme encarregat de vetllar per la teòrica independència de la televisió pública catalana , s’ha convertit en el principal instrument de control ideològic i arraconament de periodistes i mitjans dissidents.

Exemple d’això un extens informe elaborat al Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), el 2013 on s’elaborava i denunciava una llista de periodistes disconformes amb el nacionalisme. En aquestes llista s’incloïen fins tertulians. Només iniciar-se el 2014, el portaveu de la Generalitat, Francesc Homs, ha tornat a presentar una “llista negra” de periodistes no nacionalistes. Homs ha deixat clar en presentar l’informe que l’objectiu de la Generalitat és impedir que certes cadenes segueixin emetent a Catalunya. Ja durant els governs de Jordi Pujol van saltar diversos escàndols a causa de l’obsessió de l’expresident per confeccionar llistes de periodistes afectes i desafectes.

Informació partidista, parcialitzada i dirigida: l’arbitrarietat consumada.

Són molts els estudis i articles de premsa que constantment denuncien la parcialitat de la televisió pública catalana. Per exemple, el 2013, TV3 va dedicar 7,5 hores al cas Bárcenas; 59 minuts al cas Palau o 45 minuts al cas de les ITV que implica Oriol Pujol. La parcialitat no només es mostra en l’elecció del temps dedicat a les notícies, sinó, sobretot, al llenguatge usat. Joan Ferran, polític socialista, en el seu moment va qualificar TV3 com una “crosta nacionalista” orientada des dels seus orígens a la “construcció nacional”. Qualsevol televident atent pot comprovar com el Cos Nacional de Policia (la Policia Nacional) es converteix en la Policia Espanyola, la resta d’Espanya és “Espanya” o “Estat espanyol” (com a ens diferenciat) , o els diaris editats fora de Catalunya són diaris “espanyols”, quan els mapes del temps esdevenen mapes identitaris, reflectint comunitats lingüístiques (els mal anomenats Països Catalans). Els programes informatius i les tertúlies es converteixen en programes merament autoreferencials o els reportatges són mera propaganda . La majoria de catalans que només veuen TV3, viuen en un imaginari irreal. Mantenir aquest imaginari col·lectiu és francament costós.

Costos desproporcionats: un aparell de propaganda

El sou dels treballadors de l’administració i serveis de la Televisió catalana està per sobre del que obté aquest personal en altres ens públics. Una secretària de TV3, per exemple, guanya 33.152 euros bruts anuals, una telefonista de la televisió pública, guanya 29.707 euros anuals o un xofer, 39.937 euros. Un reporter cobra 53.184, un redactor, 46.913 i un documentalista, 40.375. Aquests sous són molt superiors a la mitjana d´altres Mitjans. Però tot això queda en res si comparem amb els sous dels executius. El 2008 , la llavors directora de TV3, Mònica Terribas, va rebre uns emoluments a càrrec del contribuent de 208.999,96 euros. I la directora general de la CCMA, un càrrec ja desaparegut però que llavors ocupava Rosa Cullell, va percebre un salari de 250.000 euros. L’actual director de TV3 va cobrar l’anys passat un 23 % més que el del president de la Generalitat , i un 127,2% més que el del president del Govern , Mariano Rajoy. Els directius de la CCMA, de TV3 i de Catalunya Ràdio es van repartir l’any passat un total de 1.098.071 euros.

Un monstre mediàtic: l’Estat dins de l’Estat.

La CCMA ha estat definida com un “Estat dins de l’estat”. Tot i les últimes retallades, la Corporació va arribar a tenir 2.600 treballadors. Amb la crisi ha restat en 2.100. Aquesta dada és significativa si es compara amb els aproximadament 1.000 empleats que tenen Tele5 o Antena 3. Per mantenir aquest monstre mediàtic, la Televisió pública catalana rep anualment gairebé 300 milions d’euros, comparables a la quantitat que rep la televisió pública espanyola. Entre tots els ens autonòmics la CCMA és la corporació que més canals: un canal generalista (TV-3), un segon canal (Canal33-Club Super3) altre exclusiu de notícies (3/24) i un quart dedicat a l’esport (Esport3). En ràdio, manté també una emissora generalista (Catalunya Ràdio), una altra de notícies (Catalunya Informació) i una tercera de música clàssica (Catalunya Música). I això que ha eliminat i fusionat canals i emissores. Malgrat el cost brutal per als catalans, els programes més vistos són aquells que elaboren les productores externes.

Manipulació de la imatge de menors d’edat.

Totes aquestes dades, escandalosos per se, es queden petits si atenem a l’adoctrinament constant de menors d’edat. Igualment greu és l’ús de nens en les tasques propagandístiques. L’Info K, el canal infantil de TV3, va dedicar un reportatge als nens presents a la Via Catalana. “Segur que tots els que vau ho recordareu molt temps”, se sent en veu en off . El reportatge mostra una família de la Segarra , que es desplacen a la costa per participar a la via. En el reportatge, diversos nens donen la seva opinió sobre la cadena: “venim a fer la cadena per la independència. A reclamar que ens deixin ser independents”, una nena de 12 anys argumenta la seva participació: “perquè sóc independentista i vull que Catalunya sigui un país lliure”. Una altra, de 13 anys, diu: “vinc a lluitar per tenir la independència aquí a Catalunya (…) Si el volem tants catalans, al final Espanya es rendirà i podrem tenir la independència”, afegeix en aquest sentit. Finalment, la Anna de 12 anys recorda que “el 1714 deixem de ser independents”. Els exemples són infinits igual que escandalosos.

PER TOT AIXÒ:

La part de la societat civil catalana que representem, volem denunciar públicament la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ( CCMA) per la seva incompetència, manca d’objectivitat, adoctrinament antidemocràtic, manipulació de sentiments i de la imatge de menors, ja tot això al servei de una ideologia que no comparteix bona part de la societat catalana.

Somatemps diu no a aquest model de mitjans audiovisuals públics i exigeix ​​responsabilitats polítiques als responsables del CCMA i al Govern de la Generalitat de Catalunya. Creiem en una televisió pública, però al servei de tota la comunitat catalana. Volem que TV3 sigui realment la ” nostra”, i no exclusivament la “Vostra”, ha de ser la de “tots”.

 

 

 

 

3 comments

  1. Ante todo, muchísimas gracias a Somatemps, que se suma a la labor que mucha gente está realizando en Cataluña por dar voz y argumentos a los que vivimos con desconcierto y creciente preocupación, cómo en Cataluña se habla y se actúa cada vez con más desparpajo en términos totalitarios, racistas y excluyentes: “botiflers”, “colonos”, “inmigrantes españoles”, “los que no se quieren integrar”, etc. La exclusión social como amenaza a cualquier catalán que no acepte la “verdad revelada” del nacionalismo catalán y a todo catalán castellano-hablante que pretenda que en Cataluña también se respeten su cultura y su idioma. No nos merecemos unos políticos y funcionarios que trabajen sin cesar para “normalizar” lo que en cualquier sociedad mínimamente democrática y con valores debería ser inaceptable.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s