El Cercle Artístic de Sant Lluc: el origens


JoanLlimona-autoretrat

Joan Llimona, Autoretrat.

És un fet conegut que el Cercle Artístic de Sant Lluc va néixer com una escissió del Reial Cercle Artístic, entitat que incloïa il·lustres artistes, entre els quals es trobaven els responsables d’haver portat a Catalunya la bohèmia arribada de més enllà dels Pirineus. Membres representatius n’eren Ramon Casas i Carbó (1866 – 1932) i Santiago Rusiñol i Prats (1861 – 1931), creadors polifacètics i benestants que transformaren el connubi art-vida dels avantguardistes francesos —que de vegades  avia portat els artistes maleïts a condicions extremes de pobresa i marginació— en una escenificació esplendorosa i excèntrica del fet artístic.
Dotats d’un gust deliciós i d’una bona situació econòmica, els bohemis de Catalunya vivien entre posades en escena teatrals, lectures poètiques, festes i curses automobilístiques. La ventada de modernitat artística que portaren des de París va anar acompanyada per unes posicions que els membres més tradicionalistes del Reial Cercle Artístic no veien amb bons ulls. L’any 1892 o 1893, segons les versions, unes celebracions del grup van acabar en una veritable bacanal, fet que va provocar el rebuig per part dels membres més conservadors i el desig de crear una nova entitat conforme als ideals que compartien.
Segons explica Rafael Benet i Vancells (1889 – 1979), fou principalment Joan Llimona i Bruguera (1860 – 1926), acabat de convertir al catolicisme, que es rebel·là contra el caràcter de casa de joc amb interès per l’art que havia pres el Reial Cercle Artístic, on sembla que més d’un soci freqüentava les sales d’apunts amb ulls viciosos. El rebuig d’aquestes postures morals anava acompanyat d’una reivindicació professional de distanciament de la imatge d’artista bohemi i maleït, comuna aleshores.
Qui foren els protagonistes d’aquesta escissió? Hem dit que el principal promotor n’és Joan Llimona, pintor conegut més endavant per les seves nombroses obres murals i que l’any 1893 es dedicava, arran de la conversió al catolicisme, a obres més intimistes que religioses, algunes de les quals, però, ja havien estat durament qualificades d’apologètiques pel crític Raimon Casellas i Dou (1855 – 1910). Al seu costat trobem el seu germà, Josep Llimona i Bruguera (1864 – 1934), brillant escultor, premiat de ben jove amb la pensió Fortuny a Roma i que anava definint en aquells anys, amb obres com Modèstia (1891), l’estil que en farà un dels principals escultors modernistes.
Modestia

Modèstia, de Josep Llimona i Bruguera



Categorías:CULTURA / INDRETS (LUGARES)

4 respuestas

  1. Por cierto, eso que deduces de que en el Real Cercle Artístic se hablaba en castellano… ¿De dónde lo sacas? La inmensa mayoría de sus socios eran catalanes, y se hablaba mayoritariamente en catalán. Investiga, que va bien para saber de lo que se habla.

    Me gusta

  2. Tu catalanofobia demuestra que lo que tú consideras «cultura» no incluye la expresión lingüística identitaria… El catalán es el idioma de Cataluña y, por lo que parece, uno de los idiomas cooficiales del Estado… Salut!

    Me gusta

  3. O sea que crearon el Círculo de San Lluch los puritanos… Llimona era un buen artista pero la puritanería me da asco. Por otra parte desde que más de coarenta años San Lluc se distiguió del Real (del que yo era socio) por ser un nido de catalanistas, en el Real se hablaba castellano y en San Lluc catalán.
    Ahora al Real Circulo Artístico le han puesto «Reial Cercle Artistic» y por supuesto yo ya no soy socio.

    Me gusta

    • Todo el texto de este post está extraído, palabra por palabra y sin citar la fuente, de la tesis doctoral presentada en 2011 por Maria Bárbara Marchi:
      Cercle Artístic de Sant Lluc 1893-2009. Història d’una institució referent per a la cultura barcelonina. Universitat de Barcelona, 2011.
      Presentada así como tu haces, parece que el texto sea obra tuya…
      DEBES CITAR SIEMPRE LAS REFERENCIAS y dejar claro qué aportas tú y que aportaron los que te preceden.

      Me gusta

Deja un comentario

DESPERTA

Red sociocultural